05 januari 2012

Både bra och dåligt

Dagen igår var bra på så många sätt men matmäsigt så var den katastrofal.
Tyra var hos Åsa, som hämtade henne på morgonen, vilket innebar mindre stress för mig. Micke hämtade Tyra på vägen hem för han passerade där och Tyra var trött hela kvällen efter att fått gå långa promenader och fått busa med Raffe.
Jag mötte upp Mia på dagis för att hämta barnen. Wilma fick gå med Mia till Fyrishov och bada. Wilma hade längtat så mycket sen vi nämde det för henne. Dom var borta några timmar och kom sen hem till oss och fick mat i sina hungriga magar.
Casper fick åka med mig och handla på Coop. Kändes konstigt att bara ha ett barn med sig. Kändes som om jag glömt något hela tiden. Handlade lite mjölkfria produkter för att kunna sno ihop köttfärssås hemma. Casper gjorde så klart nummer två i blöjan precis när vi gick ut från Coop vilket resulterade i att bilresan hem luktade riktigt illa.
Hemma tände jag massa värmeljus och tände en brasa. Mysigt. Speciellt nu när det är mörkt och kyligt ute. Efter det hjälpte Casper mig att laga spagetti och köttfärssås. Det var en intressant upplevelse. Han hjälpte nämligen till att röra i grytan. På det stora hela gick det bra men visst flög det iväg lite köttfärs över köksbänken. Men han tycker ju att det är så skoj att vara med när det lagas mat. Lite irriterad blev jag dock när det helt plötsligt böärjade tjuta i spisen och pipa och det blinkade överallt och så var det ett lås som lös oxå. Tog en stund innan jag fick igång spisen igen. Mat blev det iaf och gott blev det. Lite annorlunda i smaken men just nu ska Casper ha mjölkfritt så det blev ju lite mjölkfria produkter i. Wilma och Mia fick äta efter oss eftersom dom badade.
Vid 18-tiden kom Erik och Tina över på en fika. Trevligt med en halvt spontanfika så där en vardagkväll och skönt oxå att dom tog det lugnt och inte kändes stressade att åka hem.
Barnen somnade på stört när vi lagt dom.

Matmässigt. Ja det gick ju inge bra alls att inte äta socker. Större delen av dagen gick ju bra men när det blev fika på bordet så kunde jag inte motstå den goda muffinsen som stod där på fatet. Och inte heller kunde jag motstå smågodiset som Mia köpt åt Wilma. Fast jag smakade bara några stycken. Kladdakakan vi har i kylen blir mindre och mindre och jag tog en bit i går kväll. Jag hade ju redan trillat dit ett par gånger så en bit kladdkaka skulle ju inte göra nåt. Det är en ny dag i dag och då börjar vi om :-)

Humöret då. Jo men det var ok större delen av dagen. Visst var det svårt att hålla sig för skratt när Casper låste hela spisen och jag kände mig stressad över att  få maten klar eftersom vi skulle få fikabesök och Mr K var bara tvungen att sitta vid datorn och göra nåt.
Likaså på kvällen när vi sa att vi lägger oss i tid. Kände att jag först måste stoppa tvätten (som legat nästan två dagar i maskinen) i torktumlaren vilket xå innebar att det blev lite att vika in i skåpen eftersom det låg torr och ren tvätt där. Mr K kommer och frågar om jag har mycket kvar. Svarar att jag måste fixa tvätten bara. Sen såg jag inte till honom nåt mer för han gick och lag sig och sov. Kvar stod jag. Hade jag fått hjälp så hade ju jag oxå kunnat lägga mig inom en snar framtid men så blev det inte. Det var oxå ett tillfälle där jag kunde hålla mig för skratt.

Idag är en ny dag och då tar vi nya tag i kampen mot sockret. Fika idag på jobbet med tårta men jag ska inte ta en bit idag. Ska se till att äta något en stund innan istället. Det är planen just nu. Den kan ju komma att ändras :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar