19 april 2012

Min kropp, min träning

Var i väg och tränade igår. Eftersom prinsen varit sjuk igen så har det inte blivit något tränande på 2 veckor. Skäms på mig. Man blir rätt trött och sliten av att ta hand om sjuka barn och det ända man vill när man väl lyckats få dom i säng, det är att få sitta ifred i soffan.
Hur som så tog jag mig iväg trots att lusten var låg. Man brukar ju ändå pigga på sig när man är där och musiken slår igång. Blev ett Body Pump pass på Gränby. Älskar verkligen Body Pump. Känns som en träning som är skitbra för min kropp.
Passet blev allt annat än en dans på rosor. Det visade sig snabbt att min kropp är ur slag för tillfället och att mina armar fått en hel del träning när jag burit omkring på min lille sjukling. Ont gjorde det. Ont. Kunde inte lägga på vikter som jag ville. Jag gillar att försöka lägga på lite och utmana mig själv men det fanns inget möjlighet till det igår. Men det är ju oxå det som är fördelen med Body Pumpen, att man kan anpassa nivån till sig själv och sin egna dagens form. Kroppen fick sig iallafall en rejäl genomkörare och det är ju det som är meningen :-)
Passade på att duscha på plats och komma hem ren och fräsch. Annars brukar jag alltid duscha hemma, det är skönare och man har varmare vatten. Jag fattar inte varför det alltid ska vara kallt vatten i duscharna på såna här ställen. Att få njuta i lite varmvatten efter ett pass det finns ju inte. Fast å andra sidan så är man snabbt klar.

Tyvärr har jag problem med mitt sockerintag igen. Jag fattar inte. Socker MÅSTE ju vara bra för kroppen för när man inte tillför det så mår man ju skit och får en hemsk huvudvärk.
Men nu (igen) så är det slut på socker för mig. Jag måste minska det rejält. Tyvärr så blir det lätt när man är hemma en del och barnen sjuka att man själv äter dåligt för barnen mest skriker och man ska då laga mat med en arm och ett tungt barn på det andra och då skiter man i maten och så för att få nån typ av energi så slänger man in sig godis. Inte alls det bästa jag vet.
Jag vet oxå att det händer massa saker med kroppen när man väl väljer att sluta med det där godiset. Kroppen drar ihop sig och man känner sig inte alls lika svullen längre. Det gäller bara att hålla ut och inte falla för frestelsen för att man vet att huvudvärken går över på ett kick om man bara tröck i sig en liten bit chokladkaka. Igår var första dagen utan sockerintag och redan på eftermiddagen/kvällen var huvudvärken ett faktum. Idag dag 2 och det ska gå. Man får försöka äta nån frukt eller nåt annat istället. Om ett par dagar är både huvudvärken och nattens svettningsattacker borta, bara att hålla ut. Min kropp går på högvarv på nätterna med att förmodligen försöka bearbeta allt socker som den fått i sig under dagen, vilket resulterar i svettiga och blöta nätter. Äckligt. Snart kanske även jag kan få vara fräsch.

Iriterar mig ibland lite grann på folk som måste kommentera mitt tränande eller att jag säger att jag vill komma iform. Jag må vara smal mendet behöver inte betyda att man är i form. Jag är inte i form. Jag har en smal kropp men det är inte det jag vill ha, jag vill ha en vältränad och formad kropp oavsett om jag är smal eller kurvig. Det spelar ingen roll hur jag äter jag går inte upp och lägger på mig en massa så det kan alla sluta tjata om. Däremot kan jag forma mig kropp och lägga på mig mer muskler så att min kropp orkar mer och så att jag får bättre hållning. Vi kommer alla bli gamla och jag vill ha med mig en stark kropp som står pall för en del i min ålderdom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar