04 maj 2012

Stress

Jobbade, sprang in snabbt på affären och köpte grädde, hämtade barnen, fastnade och pratade med R-B som är mamma till prinsessans bästis, hem, mannen hjälpte till att fixa våfflor. Mums var det :-) Med sylt och grädde. Puss och kram och så åkte jag och prinsessan till simskolan. Passade på att simma jag oxå. Pratade lite med J en stund innan så jag hann bara simma 15 min. Plaskade vidare en stund efter simskolan och sen duscha och fixa oss. Vi tog det lugnt och stressade inte alls. Prinsessan lekte med V och hennes lillebror J och jag och J fortsatte prata. En helt underbar människa som man kan prata om allt med och samtalsämena tar liksom inte slut. Kom hem strax efter 21,00. Lite sent för prinsessan men det gick bra ändå.

I morse ställde jag klockan på 05,20. Klev upp som i dvala och kände mig helt lost. Jag är INTE en morgonmänniska. Anledningen till att jag ställde klockan så tidigt var att jag skulle få en stund för mig själv på morgonen innan barnen vaknade. Men hej och hå, hur tänkte jag då? Klockan 05,30 var det en liten prins som vaknade som tyckte det var dags för en morgonvälling.
På det stora hela så blev ändå morgonen mycket lugnare än vad dom brukar vara. Stress, irritation, dåligt humör, utbrott ja you name it. Men idag hade vi en lugn morgon utan utbrott, irritation och dåligt humör. En viss stress finns tyvärr i kroppen.

Jag har jätteproblem med stress och vet knappt hur jag ska kunna vända på det hela. Jag måste lära mig att allt inte måste vara perfekt och att jag inte måste hinna med allt. Lära mig att låta saker och ting vara ibland och bara...vara. Men det är så mycket lättare sagt än gjort. Men jag ska jobba med det. Jag måste jobba med det och hitta en lösning.
Jag har:
Problem med sömnen
Känner mig konstant trött som inte går över trots att jag sover
Har ofta ont i huvudet och nacken
Känner mig rastlös
Känner mig ofta irriterad på människor och saker i mi omgivning
Känner ångest, i form av ett tryck över bröstet
Har problem med magkatarr
Känner mig ibland ledsen och nedstämd utan att egentligen veta varför
Känner mig missnöjd med mitt utseende och mina prestationer.
Känner inte att jag duger
Har tröstätit godis för att må bättre (har dock slutat med godis nu)

Känns som om problemlistan är för lång. Den måste minimeras. Just att känna att när man stressar upp sig eller blir upprörd så får jag ett tryck över bröstet som är tungt. Det blir tungt att andas och det känns som om man inte får in den syre som man behöver.

Alla lösningar på problemen mottaages tacksamt.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar