19 december 2012

Till Jessica :-)

Ska försöka förklara vad kvinnan på försäkringskassan berättade för mig igår. Inte lätt att skriva några rader om det för det är svårt att förklara saker med bokstäver.

Jag har ju både SGI-dagar och lägstanivådagar kvar på bägge barnen. Att bli av med lägstanivådagarna är kanske inte så lätt alla gånger. Dom ger ju knappt några pengar.
Men hon förklarade för mig att om man jobbar, kanske inte heltid eller om man jobbar heltid men måste sluta tidigare någon dag så kan man...om man är borta MINST EN TIMME från jobbet så kan man ta ut EN HEL LÄGSTANIVÅDAG. Trots att man varit på jobbet resterande tid.

Till exempel. Som för mig i måndags. Jag slutar vanligtvis klockan 16,00 men slutade denna dag 14,30. Det innebär ju att jag "förlorar" 1,5 timmar på jobbet. Då skulle jag kunna ta ut en lägstanivådag för hela dagen.

Jag hade ingen aning om detta. Att man kunde göra så här. Men så är det ju när man blir förälder och ska vara hemma med sitt barn och har mycket annat i huvudet. Man får inte veta ett skit för det är ju ingen som berättar det för en. Utan man får ta reda på det mesta själv för att veta hurman ska göra hos försäkringskassan, vad som gäller och hur man kan göra på bästa sätt.

Hoppas du förstod Jessica. Kanske du redan visste :-)

Kram 

8 kommentarer:

  1. Det är verkligen en djungel med föräldrardagar... Fick panik nu när äldsta killen fyllde åtta och vi hade några dagar kvar på honom, ger ju gärna inte bort pengarna t f-kassan :)
    Tror säkert att det finns knep hur man ska gå till väga.

    Kram

    Pssst vi har "möss" här hemma, någon äter upp chokladkolan i kylen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med. Detta med föräldrardagar är inte alls lätt. Speciellt som nyblivna föräldar får dålig information. Hur ska man veta hur man ska göra på bästa och lättaste sätt och hur gör man för att få ut så mycket som möjligt?! Det gäller att prata med nära och kära och se hur dom gjort och försöka hitta sin egen väg.

      Dessa möss verkar finnas överallt nu i juletider :-) Även hos oss. 3 omgångar med fudge har försvunnit i tomma intet. Ha ha ha.

      Kram

      Radera
  2. Hej! Tack för titten hos mig! Har lagt ut ett par av godisrecepten du undrade över!

    Kram Jenny

    SvaraRadera
  3. Tack Carola! Ett helt inlägg tillägnat mig! Det va inte illa!!! :-D
    Nej, detta visste jag inte om! Men superbra att jag fick veta det nu! Så: mången tack för det!
    Kramar till dig

    SvaraRadera
  4. Trodde jag visste det mesta om FP men detta var något nytt. Vad du även kan göra är att ta ut Lägstanivådagarna på helgerna. (om de nu inte ändrat på det)
    Ett tips från en mamma med fem barn.

    Kram/M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo då man ska kunna ta ut lägstanivå dagarna på helgerna. Men...måste man inte få med en fredag eller måndag då? Alltså en vardag i anslutning?

      Kram

      Radera