16 januari 2013

På väg

Kan det vara så att jag kanske snart är på väg. Tyvärr inte mot ett varmare land men det kanske oxå kommer :-)
Nej det jag menar är mot en ny bättre tid i mitt liv med bättre vanor.
Jag tar tag i saker och ting nu för annars kommer jag braka ihop.

Jag tar tabletter för magen igen och får så göra tills det känns bättre.
Sonen har börjat få Omega och förhoppningsvis kanske det hjälper hans sömn. Det hjälpte mot nattskräcken så vi provar helt enkelt.
Det blir ingen TV för barnen på morgonen. det är så lätt att dom fastnar där och man får tjata. nej, vi gör oss i ordning, kläder, frukost, hår, tänder, blöja ja allt. Sen om det finns tid över så får dom leka istället.
Matlista vad vi ska äta i veckan ska skrivas. Detta för att kunna planera matinköp och för att kunna ta fram mat från frysen redan kvällen innan så att  det tinar tills vi ska använda det. Ingen tining i micron mer.
Kvällsgos med barnen i soffan. Efter middagen så får köket vara rörigt en stund. Det är så liten tid som barnen är uppe på kvällen och vardagarna så dom är prio. Det blir mys till bolibompa. När barnen sover så kan man röja upp i köket, fixa tvätten eller liknande och då ska jag och mannen HJÄLPAS åt så att det snabbt blir klart och man kan ägna sig åt roligare saker. Det är inte meningen att han ska titta på TV och jag slavar tills jag stupar i säng.
Ingen TV på kvällen. Om det inte är värsta bästa programmet. Oftast fastnar man vid TV´n på nåt skitprogramm som man ändå inte bryr sig om. Det finns annat man kan göra för sin egen skull.
Läsa böcker på kvällen i stället för TV. Jag har beställt ett par stycken. Längtar tills dom kommer.
Komma i säng i tid. Kroppen och jag behöver vila och få sömn.
Träna. Jag, min kropp, mitt humör, mitt självförtroende, min självkänsla, mitt ego. Hela jag behöver träna för att må bra. Som bäst mådde jag för många år sen när jag tränade kampsport 6-7 dagar i veckan med bästa Norma men det funkar ju inte i dagsläget att träna så mycket. MEN tränas SKA det.

Ja det var väl lite grann. Lite förändringar som är små och vissa egentligen självklara men inte hos oss. Men nu är det hälsan som gäller. Min hälsa.

Puss och kram

1 kommentar:

  1. Skönt att få igång rutiner som underlättar i vardagen. Veckomatsedel är superbra tycker jag. När den är gjord är det bara att göra en handlingslista utifrån den. Sparar mkt tid och energi på det viset... Och man slipper småhandla var och varannan dag!
    Spännande med böckerna...
    Kram kram

    SvaraRadera