07 januari 2013

Vardagen är här

Och med det innebär det jobb för mig, dagis för prinsen och fritids för prinsessan. Iallafall tills skolan börjar på onsdag för då blir det ju skola så klart :-)

Att komma upp i morse var inte lätt men det gick. Barnen var trötta men sammarbetsvilliga. Man har ju att göra på morgonen. Klä sig själv, ta på sig ansiktet (sminka sig alltså), kolla att man har med sig allt i väskan, väcka barnen, klä på barnen, servera frukost, borta allas tänder och hår, kolla så barnen har med sig allt. Extra viktigt i morse eftersom vi varit långlediga och tog hem allt innan julen. Nu är det dags att fylla på med extrakläder och bjöjor.
Prinsessan trodde vi skulle åka när det var 15 minuter kvar till avfärd så helt plötsligt kom hon med jacka, mössa och skor på sig och ryggsäcken på ryggen. Hon gick så tills vi åkte:-) Prinsen hjälpte till att klä sig han oxå. Så gott han kan.
Att lämna prinsessan var inga problem. Nackdelen när vi kom till fritids var att det var bara tre killar där och dom låg på hallgolvet och hade brottning. Jag fick be dom att flytta sig för att vi skulle kunna komma in. Ansvarig fröken sa senare till dom att gå in i stora salen om dom skulle hålla på. Prinsessan verkade lite blyg men vi kramades och sen gick hon in. Gissar att det blev pärlplatta, gipsmålning eller måla på papper som blev hennes aktivitet.
Att lämna prinsen på dagis blev lite knöligare. Han ställde sig i en hörna när det blev för många i hallen och där stod han och såg alldeles vilsen ut. Jag hämtade honom så fick han hjälpa mig att packa upp lite kläder och blöjor och gå in med nytvättat täcke och kudde till sovrummet. När det var dags för mig att gå så satt han som en plåsterlapp på mig. Min lille goe prins. Med lite extra pussar och kramar och beslutet att vi skulle vinka i fönstret så blev han genast lite varm i kroppen.
*vink vink*

Vi har annars haft ett par kanondagar. Jag och barnen. Mannen har meckat och fixat och haft sig.
I fredags var vi till prinsessans dagiskompis A. Där blev det lek i inte bara en timme utan säkert 4-5. Barnen hade superkul tillsammans. Även prinsen var med och lekte. R-B serverade plättar med sylt och grädde till lunch och sen blev det saft/kaffe/the och kakor.
Jag som hade en tanke att träffa Josefin med familj på eftermiddagen insåg att tiden inte räcker till så jag bjöd över dom på middag istället:-) Det serverades tacobuffé och kaffe och kaka. Barnen lekte ända till 21. Dom somnade snabbt. Jag fick ta en kvällstur med bilen för att hämta ut piller på apoteket och för att köpa blöjor.

En grej som dom pratade om på Rixfm i morse var blöjor. Eller Ola nämde lite bara. Han tyckte att Libero var bra och Pampers skit. Min egna åsikt är att Pampers har bäst blöjor. Pampers Active Fit använder vi nu. Så jäkla bra och jag litar fullständigt på den blöjan. Håller tätt hela natten. Har provat en annan blöja men det slutade med att jag fick byta sänglakan.

I lördags så packade jag och barnen bilen och åkte till min bror i Valbo. Vi åkte vid 10,30 och kom hem igen 20,30 så det blev en heldag. Vi umgicks, pratade skit, skrattade, busade med barnen, åt lunch, tog en promenad till köpcentret. Tog en fika där och barnen kunde springa runt på en liten markerad yta där det är nån fotboll som rullar på golvet. Vet inte vad det heter eller hur jag ska förklara så det är den bästa förklaringen ni får :-) Vi gick runt lite i ett par butiker, jag köpte nytt skal till min telefon och ett fodral att stoppa telefonen i när jag tränar. Smidigt. Sen promenerade vi tillbaka. Tog bara 9 minuter att gå enkel resa.
Sen blev det middag som brorsan fick servera :-) Vilken service jag hade. Tack käre bror!  Vi åkte hen när det var dags för barnen att sova för då kunde dom somna i bilen på väg hem. Resan gick bra.

I söndags träffade jag och prinsessan Karin och Sara. Prinsen var trött och fick vara hemma med mannen. Jag och Karin åkte till IKEA. Tog en fika/lunch och sen lämna vi in barnen på Småland. Oj så skoj dom hade. Under den timmen så strosade vi runt i varuhuset och shoppade lite.
Glass köptes innan vi åkte. Sen blev det lite lek och fika hemma hos Karin och Sara. Vi köpte med oss pizza på vägen hem. Lagom mat en söndag innan vardagen började igen.

Började plocka bort lite julsaker igår. Mest tomtarna som finns i hela huset men även kuddarna i soffan fick nya överdrag. Köpte ju nya på IKEA så...Skulle ha tagit kort på dom. Återkommer med det.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar