25 april 2013

Hemska värld

En klasskompis till Wilma följde med hem igår. Hon var kvar en timme extra på fritids för att vänta på mig och för att få följa med oss hem. Gulliga ungar.
Barnen hade superskoj hemma. Dom var ute och kastade freesbee en stund och lekte i lekstugan. Casper fick oxå vara med :-)
Efter att dom hittat isolering i lekstugan (Micke har haft det som förråd över vintern) och haft det som dynor till småstolarna så var det dags för barnen att komma in och bada och bli rena för att slippa kli på kroppen. Alla barn ner i badkaret. "Finns det hjärterum så finns det stjärterum".
Rena och goa fick dom hoppa i rena kläder och sen var det dags för middag. Fiskpinnar, egengjort potatismos, spenat och hollandaisesås till. Mjölk och vatten serverades till. Barnen åt som om dom aldrig sett mat förrut så jag som tyckte jag gjorde så mycket fiskpinnar, fick slänga in en till form full med fiskpinnar i ugnen. Mannen och jag lyckades på det sättet få matlådor oxå.
Viktorias pappa kom mitt i maten. Han fick vänta så klart och vi satt och pratade och sen blev det kaffe och barnen fick kolla TV och mysa i soffan. Det blev sent men vad gör det när det händer bara nån gång då och då. Pappa Magnus är ju supertrevlig och barnen hade ju så skoj. Mannen och han pratade mycket jobb, jag surplade på mitt the, plockade av bordet, fixade tjejernas hår inför natten och så läste dom läxan en gång tillsammans. Perfekt. Sen var det god natt.
Jag fixade tvätt och plockade undan inne, mannen städade upp i sin bil som råkat ut för en liten "olycka" då det typ börjat brinna i en låda han hade i bilen. Bara tur att dom upptäckte det hela och det hela slutade lyckligt. Men han fick lite städa att göra.
Jag placerade mig framför TV´n när klockan slog 21.00. Grey´s Anatomy. Så bra. Vecka efter vecka sitter jag där och kollar.

Ibland när man kollar på de typen av serier eller filmer så blir man så ledsen. Inte för att filmen/serien är dålig utan för att handlingen får en att tänka efter, den får en att fundera. Livet är så orättvist många gånger.
Som igår. En kvinna som kommer in till akuten. Hon är gravid i vecka 37. Hon har råkat ut för en olycka som hon inte skulle ha varit med om egentligen. Hon var bara på fel ställe vid fel tidpunkt. Det blir lite akut, dom blir tvungna att förlösa en liten bebis. Bebisen klarar sig fint, kvinnan får blödningar och avlider. Dom har lyckats få tag i mannen som kommer dit och frå träffa sin nyfödda flicka. Han får senare beskedet att kvinnan avlidit.

Jag blir så ledsen när sånt händer. Varför fick dom inte vara en familj? Varför fick dom inte känna den glädjen tillsammans då man får ett barn? Orättvist.
Jag vet nu är det bara en serie men det är ju faktiskt sånt som händer i verkligheten oxå.
Personer avlider, barn förlorar sina föräldrar, barn förlorar sina älskade syskon, vuxna som förlorar sin barn, människor som överhuvudtaget förlorar en familjemedlem eller kär vän.
Man läser tidningen och ser vad som händer i världen. Krig, förstörelse, mord, misshandel, våldtäkter. Ungdomar som begår detta, både misshandel och våldtäkt. Vart är föräldrarna? Vart i helvete är föräldrarna?
Här om dagen läste jag om en 7-årig flicka (tror det var Indien) som blivit brutalt våldtagen av 2 män. Hon hade märken och dom misstänkte att männen försökt mörda henne. Vilka sår får hon inte både kroppsligt och psykiskt. 7 år är hon. 7 år. Vidrigt. Det är bara att kapa huvudet på dessa personer som utfört detta. Dom förtjänar inte att leva. Stackars tjej.
Jag läste även igår om nånsom blivit dömd till 2-3 års fängelse. Vet inte vad han gjort men det spelar ingen roll just nu. Han hade i alla fall gjort NÅT. Han överklagade och fick straffet sänkt. Till 3 månaders fängelse och sen skyddstillsyn. HALLÅ. Vad är det som händer? Ska dom som begår brott, stora som små inte få några straff? Vart är vi på väg? Vad är det för värld som vi låter våra barn växa upp i? Hur kommer världen att se ut i framtiden om det fortsätter så här? Totalt laglös?
Jag lider med våra barn som ska ta över den här världen efter oss, för det går utför på alla sätt och vis. Vi förstör allt.
Det finns snart inga vackra vilda djur, vissa arter kommer ha slutat existerat, vi kommer ha våld överallt, ingen blir straffad och ingen kan känna sig säker och trygg.
Hemska tanke.
Borde vi inte agera och göra nåt? Borde vi inte se till att vi har en fin natur med både växter och djur, borde vi inte kunna känna oss trygga när vi är ute och borde inte dom idioter som begår brott och förstör livet för andra människor, straffas för det dom gjort??



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar