22 oktober 2013

Noll kontroll

Blev ingen ju-jutsu träning ikväll. Har längtat eftersom jag inte tränade i torsdags då jag hade huvudvärk men Hr oxå längtat idag för att få avreagera sig efter den här dagen.
Mycket tankar har det varit med tanke på att skolbussen ska ändra avgångstid om en och en halv vecka. Vilken tur att man får informationen i tid.
Har funderat över hur man ska lösa detta på bästa sätt för oss och för barnen. 
Alternativen:
Lämna Wilma på den nya avgångstiden och börja jobba 30 minuter senare vilket innebär att jag får gå ner lite i arbetstid.
Åka lite tidigare hemifrån för att lämna Wilma på fritids för att jag ska hinna till jobbet vanlig tid klocka 08.00. Detta innebär att Wilma ska vara på fritids 15-20 min bara innan bussen går från fritids till skolan. Stressigt hemma eftersom viska åka lite tidigare och tråkigt för Wilma som knappt behöver klä av sig på fritids och inte hinner hon påbörja nåt heller. Bara att hon är förvarad i 15-20 min. Känns inte bra.
Mannen lämnar Wilma på fritids och jag åker och lämnar Casper. Samma som innan blir det då, oavsett vem som lämnar. Wilma blir mest förvarad på fritids i 15-20 min. 
Mannen lämnar Wilma vid skolbussen på den nya avgångstiden vilket innebär att jag hinner till jobbet till vanlig tid men han förlorar 1 timme till 1 timme 15 minuter, på morgonen. 

Denna tid, denna klocka. Den förstör så mycket ibland.
Bästa alternativet som jag känner är att jag går ner i arbetstid i 30 minuter.
Jag och barnen får 20-30 min extra på morgonen om vi går upp samma tid vilket innebär mindre stress.
Om jag kommer tidigare till jobbet så kan jag få den tiden på plus-kompen. Samma sak om jag är kvar en kvart. 
Som det ser ut idag så är det lättare att hamna på minus på kompen och för mig att jobba ikapp den är helt omöjligt. Jag kan inte åka in tidigare och jag kan inte jobba senare.
På detta sätt så kan vi få n lugnare morgon och jag kan få en plus-komp.
Kanske jag kan ta det lugnare och varva ner oxå.
Tiden får utvisa vad som sker men jag tror vi provar så här.
Har fått godkänt av arbetskollegorna och av chefen. 
Så småningom så kan jag säkert jobba mig uppåt i tid igen.

Grejen är ju den att jag egentligen jobbar ganska mycket. Det tycker många som hör mina tider och med tanke på att vi har små barn så är det många timmar.
Det saknas 30 min för heltid vilket innebär att jag idag jobbar 94% cirka. Jag kommer få gå ner till 89, -nånting. 
Det är ju eg ingen katastrof.

Det har funkat så bra med barnen på dagis så det har varit ett lätt val att välja att gå upp i arbetstid.
Men just nu är situationen annorlunda och då måste den lösas på bästa sätt.

Tror det här blir bra. Vi testar och ser. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar