22 oktober 2013

Sicken start

Starten på den här dagen hade helt klart kunnat börja bättre.
Sen...ja tiden tickar ju iväg även omman behöver få stopp på den. När klockan var så mycket att jag egentligen borde stå i hallen på dagis, ja då stod jag fortfarande i hallen hemma.
Fick med mig barnen och for iväg till fritids för att lämna Wilma där. Hennes grupp hade sovmorgon så då spenderar hon morgonen på fritids. Vilket funkar jättebra.
Casper ville vänta i bilen medan jag gick in med Wilma och det går så klart jättebra. Han lånar min mobil och roar sig i ett par minuter. När jag kom ut igen och hoppade in i bilen så får jag infomationen av Casper att det är kiss under honom. O no. Går runt och kollar och jo visst. Han glömde visst bort att han inte hade blöja på sig och var det så att han var medveten om det så satt han ju ensam i bilen, fast i sin bilstol så han kunde ju inte ta sig nånstans. Shit happens. Iväg till dagis och börja byta om på honom. Alla kläder fick vi byta. På med ytterkläderna och så ut till kompisarna.
Smart som jag var så ringde jag till jobbet redan när jag stod i hallen hemma och visste att jag med störta säkerhet blir sen till jobbet idag så den biten var klar.
Rullar in på parkeringen på jobbet och packar ihop väslan för att gå in. Då ringer mannen och undrar om jag fått nåt papper från skolan om skolbussen. "Näääää".
Informationen jag fick av honom som han i sin tur fått av kollegan som har barn i skolan och som fick hem papper igår, det var att våran skolbuss ska börja gå cirka 20 minuter senare än vad den gör idag. Jaha och hur ska jag då hinna till jobbet om jag ska lämna Wilma på skolbussen samma tid som jag brukar åka från dagis? Känns lite tight med tid.
Ringde skolan och Anna som har hand omskolbussarna för att få information. Det visade sig att vi får hem papper idag. Några hade fått pappren igår.
Det finns en vettig förklaring till varför skolbussen ändrar tid men jag är ändå inte nöjd. Grejen är den att om alla barn åker så är bussen så full att några barn måste stå. Det innebär en stor risk om det händer något. Barnen är inte stora och dom ska stå i bussen. Helt obältade. Det är så klart inte ok. Anna har försökt få ut en buss till så att det går dubbla bussar men det kan bussbolaget tydligen inte erbjuda så...Wilmas buss som hon åker med idag kommer inte svänga in till oss för att få plats med barn och en annan buss som går en annan vända kommer att svänga in till oss och hämta våra barn. Det positiva är att bussresan på morgonen blir kortare för barnen. Istället för att sitta på en buss i nästan 45 minuter så kommer bussresan nu ta 15-20 minuter. Lite skillnad.
Problemet? Hur fan ska jag hinna till jobbet för att arbeta den arbetstiden jag har? Nä det går inte. Att få till enbra lösning på detta är inte det enklaste men efter mycket funderade nu på förmiddagen så kanske jag har lösningen. Jag får gå ner 30 minuter i arbetstid. Inte alls vad jag vill egentligen men vad ska jag göra? Jag gör allt för att det ska funka bra med barnen och deras lämningar och hämtningar.
Kanske det kan va skönt med en extra stund på morgonen med barnen. Kanske det kan va skönt att slippa stressa. Min psykolog har ju frågat om jag inte kan gå ner i tid under en period för att kunna och hinna ta det lugnt och varva ner. Kanske det är meningen för att jag ska ta tag i den biten.

1 kommentar:

  1. Jag är ju som ett barn och måste ibland ifrågasätta saker ;-)
    Gå ner i tid är väl inte alls fel, men jag undrar varför måste Wilma åka skolbuss??? du måste väl kunna lämna henne såpass att du har tid att hinna till jobbet???och även hinna lämna Casper???
    Min äldsta är på fritids innan skolan för att jag ska hinna till jobbet!

    Skulle inte du och din man kunna dela på lämning/hämtning??? Om han lämnar en-två dagar så har ju du möjlighet att sticka till jobbet tidigare dom dagarna (om dina arbetsuppg är så att du kan starta upp när du kommer)
    Jag vet att du månar om dina barn/familj men nu är det du som också ska stanna upp och ta hand om dig, varva ner som psykologen sa! Man klarar inte allt själv! Jag vet inte vad din man jobbar med men kan han komma lite senare någon dag???

    Jag vill inte på något sätt säga till vad DU ska göra eller vad som är rätt för dig och din familj, jag är bara lite frågvis ibland, lite too much!

    Kram på dig
    Sandra

    SvaraRadera