28 januari 2014

Stora killen

Liten har blivit stor. Men han kommer alltid vara min lilla goa kille.
Casper har slutat med napp.

Han har varit en ritkig nappkille och inget blev ju bättre av att han var sjuk varannan vecka tidigare i sitt liv. Nappkonstant i en vecka och så lite mindre en vecka på dagis och så sjuk igen och 40 graders feber och nappen satt i munnen igen.
Nu är den borta.
Det började med att vi har pratat om det. Att man inte behöver nappen. Att man kan ha sina gosedjur istället och Casper har en massa sån i sin säng så. hi hi.
På dagis bestämde han sig för att vara stor. Han behövde ingen napp på vilan. Men när han skulle hem då va han liten.
Jag började med att ta bort den på bilresan hem. Det gick bra. Samma sak på morgonen i bilen till dagis. Då behöver man inte heller den. Tanken va att man bara har den på natten när man ska sova. Det gick rätt så bra. Klart han protesterade men låg den i väskan i bagageutrymmet så kunde jag ju heller inte ge han nappen.
Sen skulle vi prova på natten. Jag åkte och tränade och Micke fick bekymmer och det slutade med att Casper sov med napp. Ja ja tänkte jag, vi har ju ändå fått bort nappen otroligt mycket ändå.
Dagen efter tänkte jag att vi försöker igen. Vi pratade om det på morgonen när han vaknade med napp. Vi bestämde att om att man är stor och kan sova utan napp så får man köpa nåt. Jag gav förslag på både det ena och det andra.
- "TRAKTOR", skrek Casper rakt ut.
Ja självklart kan vi köpa en traktor men...då måste man sova utan nappen. Casper gick med på det.
På kvällen så stängde vi av TV´n, jag och barnen kröp upp i soffan med två böcker. Dom fick välja en i var. Sen läste vi dom och mös och varvade ner. Vi var klara för natten så pyjamas var på och tänderna var borstade. Efter läsningen så gick vi upp och jag bäddade ner barnen. När jag gick i trappen ner så ropade Casper att han var liten men jag svarade att nej det var han inte alls, Han var stor. God natt. Sen hörde jag inget mer. Barnen somnade. Casper utan napp. Han var stolt på morgonen när han vaknade. Tyvärr så var det fredag så det blev en natt till utan napp innan han kunde få sin efterlängtade traktor.

Lördagsmorgonen började med ett aikido-pass för Wilma och sen blev det Toy´r Us och inköp av en traktor. Casper älskar sin traktor och han frågar inte efter nappen.

Wilma fick köpa pyssel och har lovat att bli bättre på maten. Man ska inte rynka på näsan innan man ens smakat på maten och man smakar av det som finns på bordet. Får se hur det går med det :-)
Hon är inte lätt när det gäller maten men det kan bara gå bättre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar