22 januari 2014

Trött på att vara trött

Jag är trött på att vara trött. Trött på att må som jag gör. Trött på att kroppen inte har någon ork. Speciellt på morgonen, oavsett vilken tid jag lägger mig och oavsett hur många timmars sömn jag får. Har aldrig känt så här och jag vet att nåt är knasigt. Frågan är bara vad.

Va till husläkaren i tisdags och pratade. Dom tog lite blod av mig och ska kolla sköldkörteln, järn, B12 och nå mer. Vet knappt vad. Fyra rör blod tog dom iaf. Lika bra att kolla så att allt ligger bra till. Min husläkare vet ju om allt om min stress och så och han vet oxå hur jag mådde för 2 år sen då jag kom in och mådde skit. Dom tog några prover då med men allt visade sig vara bra. Förutom min stress men det visades inte på några provresultat. Hans teori är att min hälsa går åt rätt håll. Jag mår bättre absolut men min kropp...den ligger efter och det är ofta så att kroppen tar tid på sig, upp till ett par år och den behöver tiden för att läka och komma i fas igen. Ett par år. Hjälp. Hur länge till ska jag vara så här trött då? Zzzzzzzzzzzzzzzzz.

Jag har ju själv så klart googlat en del. Speciellt på stress, trötthet och lite annat. Vet knappt själv vad.
Min teori...uttröttade binjurar. på grund av all stress så har mina binjurar fått jobba på och dom är trött nu vilket resulterar i måendet jag har idag. Trött, speciellt på morgonen, huvudvärk och lite annat. Det är så mycket som stämmer in på mig. Dom säger att har man ett par symtom som stämmer med listan så är binjurarna trötta...jag har väl ett par som INTE stämmer. Alla andra symtom har jag.
En fundering som kom igår när jag googlade va att min hormonella balans i kroppen inte alls är bra. Och allt hör ihop med varandra även om jag inte kan förklara riktigt hur. Min stresss om jag levt med i flera år har tröttat ut mina binjurar som gått på högvarv vilket i sin tur leder till en hormonell obalans i kroppen när man ser till vilka ämen i kroppen som ökar respektive minskar på grund att att det ena eller det andra händer i kroppen.


Vad kan man då göra?
Jo låta tiden ha sin gång precis som min husläkare sa. Kroppen behöver tid att läka. Men man kan även ta olika typer av tillskott. Man ska bara veta vilka och hur mycket och så ska man så klart vara säker på vad det är man har brist på i kroppen.
Det man kan göra är att kolla upp några värden genom ett blodprov hos läkaren. Man kan tydligen kolla kortisolnivån i kroppen och östrogen- och progesteronnivån.
Missade det hos min husläkare och ska därför försöka få tag i honom för att se om vi kan kolla detta.
Kan jag hjälpa min kropp på traven att må bättre så tänker jag fasiken oxå göra det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar