14 januari 2015

Tack

Stort tack till er som skrivit gulliga och stöttande kommentarer. Tyvärr har jag senaste månaden varit dålig på att kika in på ERA bloggar men nu börjar vi komma in i vardagen och förhoppningen är att få en stund över ibland så jag kan kika på hur ni har det oxå :-)

När min man fick diabetes typ 1 så var jag ju med på utbilning men samtidigt så orkade inte hjärnan ta in allt och han är ju en vuxen man som får ta hand om sin sjukdom om dagarna själv. Självklart så har jag kunskap och jag kan hjälpa till och jag kan förstå om det är nåt speciellt.
Men att ens dotter på 8 år får diagnosen diabetes typ 1 har varit så upp och ner. Jag har gråtit massor. Jag har försökt varit stark, jag har varit stark, jag har brytit ihop, jag har tyckt att allt är orättvist, jag har oroat mig för framtiden, jag oroar mig för framtiden, jag undrar hur skoldagen varit, hur värderna varit, hur mår hon osv osv. Det är tankar, funderingar och oro hela tiden.
Jag sover dåligt. Sömnen blir avbryten då blodsockret ska kollas 03 varje natt. Iallafall i en vecka eller två till. Jag svettas om nätterna. Tecken på oro och stress. Jag har inte sovit en hel natt sen den 1 december 2014. Jag är trött. har ingen ork. Ingen energi.
Jag önskar ingen detta.
Jag vet att man kan leva ett bra liv med diabetes. Jag vet oxå och tror att Wilma kommer ha bättre koll på sin kropp och sitt mående än många andra i sin ålder. Men jag tycker det är orättvist och elakt att barn ska behöva ha koll på sitt blodsocker hela tiden. För att kunna må bra. Att behöva ta sprutor med insulin innan varje måltid. Att tänka efter hela tiden. Det är orättvist.
Jag vet att det inte är dödlig cancer eller nåt annat hemskt. Jag vet att många andra har det värre än oss. Men det betyder inte att jag gillar den här situationen för det. Jag vet oxå vilka risker det finns om man inte sköter sin diabetes. Jag vet oxå att man kan dö av sin diabetes om man inte sköter sig.
Jag önskar jag kunde spola tillbaka tiden och få det ogjort. Kanske spola tiden framåt då dom har ett botemedel och att alla som lever med diabetes blir friska.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar