19 maj 2015

Jag gjorde det

Så jäkla glad jag är. Så himla nöjd och stolt över mig själv.
Jag som aldrig haft en springkondis. Ja ok i mellan- och högstadiet men sen försvann den nånstans och har inte återfunnits. Förrän kanske nu. Jag börjar få kläm på det.


Och nu har jag sprungit ett lopp. Vårruset i Gävle. Åkte upp med Mia. Trevligt att bara få vara vi och snacka skit och tjejsnack. Superkul. Väl på plats så mötte vi upp Åse som jag lärt känna genom boxervärlden. En jättetrevlig och go tjej. Vi bestämde att vi ses vid informationen efter loppet. På så sätt kunde var och en tävla för sig själv.


Det var tungt men jag är så stolt. Jag sprang mer än vad jag gjort tidigare. Mia hoppade in i spring-fållan. Jag och Åse stod längst fram i jogga-fållan. När startskottet kom var det bara att rusa i väg. Självklart så sprang man för snabbt i början men jag höll i och sprang även om det blev sakta till slut. Jag sprang om några, några sprang om mig och sen sprang jag om dom igen.
Mycket av loppet gick på asfalt. Astungt för benen. Jag är inte alls van att springa så mycket på asfalt. Jag är inte ens van att springa alls.


Det var mycket folk längst vägarna som stod och tittade på. Hua va hemskt. Där springer man, svettas, är helt röd i ansiktet, det känns som om dregglet rinner och man kämpar med andningen...och så ska det stå en massa folk och titta på en. Scarry. Det var bara att få tunnelseende och ta sig in i sin egna bubbla och springa vidare. Jag gick ett par svängar. Har nog kunnat småspringa vidare men jag trodde att det onda under vaden skulle försvinna. Det gjorde det inte så man ökade på och småsprang igen.
Till slut såg man målet. Man såg att man närmade sig och man sprang vidare...IN I MÅL. Så jäkla härligt att ha gjort det och klarat det galant.


Hur gick det då?
Enligt min runkeeper så sprang jag 5,03 km på 33,53 min. Med en medelhastighet på 06,45 min /km.
Underbart.


Min utveckling veckorna innan:
13 april - 1,73 km - 14,17 min - Medelhastighet 08,15 min/km
29 april - 4,74 km - 36,18 min - Medelhastighet 07,39 min/km
12 maj  - 6,08 km - 46,16 min - Medelhastighet 07,37 min/km
14 maj  - 6,75 km - 48,00 min - Medelhastighet 07,07 min/km
16 maj  - 5,80 km - 43,57 min - Medelhastighet 07,35 min/km


Vårruset:
18 maj  - 5,03 km - 33,53 min - Medelhastighet 06,45 min/km

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar